A gazdaság alapja a csere.
Önkéntelenül érezzük, hogy vannak olyan alkalmak, amikor érdemes adnunk valamit.
Ezt már gyerekként is érzi az ember, amikor anyu annyit segít nekünk, és mi segítünk összesöpörni, vagy éppen virágot vinni neki (például kedvenc virágát a saját kertjéből).
Vagy például, ha vendégségbe hívnak bennünket, akkor szokás vinni valamit, hogy a kedvességet viszonozzuk.
Természetesen, ha van egy cégünk, ahol embereket foglalkoztatunk, akkor az alapvető csere, hogy kifizetjük őket, és ha van egy megrendelők is kifizetik a céget a szolgáltatás után.
Ha ez kiesik, akkor kritikusságot kapunk.
Az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy az egyetlen alkalom, amikor egy ügyfél kritikussá válik, az, amikor a csere nincsen bent.

Ennek persze két oldala van.
Ha ígérsz valamit tartsd meg! Ez alapvető!
És ha ígértek Neked valamit, akkor azt is tartasd be.
Ha egy ügyfeled nem fizet, akkor ő kritikussá fog válni veled szemben, ráadásul ha tanácsadó vagy, akkor nem fogják használni az általad adott adatokat, ha pedig terméked van, akkor el fogja rontani a tárgyat.
Miért?
Az emberek alapvetően érzékelik, hogy mikor kellene cserét adniuk.
Amikor megállapodsz valakivel, hogy a segítségedet egy bizonyos összegért adod meg a számára, és ő ezt nem fizeti ki, akkor megpróbálja leértékelni a munkádat azért, hogy igazolja az valóban nem éri meg azt, hogy kifizessék.
Viszont nem fogja tudni használni, mivel önkéntelenül is tudja, hogy nem érdemli meg, hiszen tulajdonképpen ellopta azt. Persze innentől kezdve egy lejtőre csúszunk, mert az egyik generálja a másikat.
Megállapodtok a szolgáltatásban és annak a cseréjében
-» az ügyfél nem fizet
-» az ügyfél megpróbálja megmagyarázni, hogy miért nem fizet “mert a szolgáltatás vagy termék nem érdemel izgi cserét”
-» nem használja az amúgy értékes szolgáltatást vagy terméket
-» kritikusan kommunikál
-» továbbra sem fizet
-» még kritikusabbá válik
és ha nem kezeled ezt időben, akkor ezt az ügyfelet buktad.
Emiatt érdemes még az elején fülön csípni és elérni, hogy kifizessen téged.
Ha ezt megteszi, akkor varázsütésre meg fog változni a hozzáállása a dolgokhoz.
Próbáld ki, érdemes 

Ez most nagyon aktuális, mivel válság idején az emberek hajlamosak tartogatni a pénzt, ahelyett, hogy mozgásban tartanák a gazdaságot!
Van még néhány dolog, amire érdemes oda figyelni ilyenkor, de ebbe az irományba ennyi fér bele, de ha akarsz erről többet tudni, akkor szerezd be a Válság kommunikáció képzésünket, amihez január 20-ig díjmentesen kapod meg a “hogyan válj alkalmazottból cégvezetővé” minikurzust.
Ezt pedig itt tudod elérni:
További tartalmakért és hasznos online megjelenési tanácsokért csatlakozz a Facebook csoportunkhoz, ahol továbbá találkozhatsz vállalkozókkal, marketingesekkel és tulajdonosokkal.
Írj bátran, ha elakadtál vagy ha segítség kell!
Koós Máté
mate@ugyfelmagnes.hu